Música, indústries culturals i tecnologia digital

( Resum | Objectius | Habilitats | Continguts | Metodologia | Calendari | Avaluació | Bibliografia )

Resum

  • Nom: Música, Indústries culturals i tecnologia digital.
  • Estudis: Música com a art interdisciplinària (ESMUC, UB, URV)
  • Credits: 1.2 ECTS (12 hores lectives).
  • Quadrimestre: 1r.
  • Professor: Enric Guaus.
  • Horari: Dimecres de 17:00 a 19:00.
  • Aula: 347, ESMUC.

Objectius

  • Proporcionar una visió general de les tecnologies musicals contemporànies.
  • Fomentar la reflexió sobre les conseqüències o impactes sobre el teixit social, creatiu i cultural del desenvolupament tecnològic musical.
  • Donar a conèixer possibilitats d’explotació de tecnologies musicals per a la creació, la difusió i la recepció dels objectes musicals.
  • Tendir ponts entre la cultura humanística i la cultura tecnològica a partir d’un llenguatge i una terminologia específica, rigorosa, i compartida.

Habilitats

  • Coneixements actualitzats sobre tecnologia musical.
  • Habilitats per a contextualitzar temporalment, culturalment i sociològicament desenvolupaments tecnològics musicals.
  • Vocabulari propi de diverses tecnologies musicals.

Continguts

  1. Introducció a les technologies musicals
  2. Musica Digital
  3. Anàlisi automàtica del contingut
  4. Interfícies Musicals
  5. Composició i tecnologia

Metodologia

L’assignatura està distribuïda en sessions setmanals de 2 hores cadascuna, al llarg del quadrimestre (veure calendari específic). També es compta amb un temps de dedicació pel treball personal autònom per la revisió del material explicat a classe i la realització d’exercicis teòrics i pràctics.

Calendari

  • 21/09, 17:00-19:00, Aula A347:
  • 28/09, 17:00-19:00, Aula A347:
  • 05/10, 17:00-19:00, Aula A347:
  • 12/10, 17:00-19:00, Aula A347:
  • 19/10, 17:00-19:00, Aula A347:
  • 26/10, 17:00-19:00, Aula A347:
  • 07/12, 18:00-20:00, Aula A347:

Avaluació

  • 50% Presentacions del recurs musical
    • 20% Resum al blog
    • 20% Presentació oral
    • 10% Comentaris al blog
  • 50% Paisatge Sonor
    • 25% Enregistrament
    • 25% Comentari al blog

Bibliografia

  • Schafer, M. (2013). El paisaje sonoro y la afinación del mundo. Ed. Genérico.
  • Benjamin, W. (2008). The Work of Art in the Age of its technological reproductibility, and other writings on media. Edited by M. Jennings, B. Doherty, and T. Levin. Cambridge, MA: Belknap‐ MIT Press.
  • Bijsterveld, K., van Dijck, J. (Eds.). Sound Souvenirs: Audio Technologies, Memory and Cultural Practices. Amsterdam University.
  • Gilbert, J., Pearson, E. (1999). Discographies: dance music, culture and the politics of sound. London: Routledge.
  • Gould, G. “The Prospects of Recording”. High Fidelity. Vol. 16, no. 4 (April 1966) P. 46‐63. Kahn, D. (1999). Noise, water, meat: a history of sound in the arts. Cambridge, MA: MIT Press.
  • Katz, Mark. (2004). Capturing Sound : How Technology Has Changed Music. Berkeley: University of California Press.
  • Kusek, D. and Leonhard, G. (2005). The Future of Music: Manifesto for the Digital Music Revolution. Berklee Press.
  • Morton, D. (2000). Off the record: the technology and culture of sound recording in America. New Brunswick. Rutgers University Press.
  • Paul, D. Miller aka DJ Spooky that Subliminal Kid. (2008). Sound Unbound: Sampling, Digital Music and Culture. Cambridge, MA: MIT Press.
  • Pinch, T., Trocco, F. (2002). Analog days : the invention and impact of the Moog synthesizer. Harvard: Harvard University Press
  • Polotti, P., Rochesso, D. (Eds.) (2008). Sound to Sense, Sense to Sound: A State of the Art in Sound and Music Computing. Logos Verlag, Berlin.
  • Roads, C. (1996). The Computer Music Tutorial. Cambridge, MA: MIT Press. Tschmuck, P. (2006). Creativity and Innovation in the Music Industry. Dordrecht, The
  • Netherlands: Springer.
  • Wurtzler, S. (2007). Electric sounds : technological change and the rise of corporate mass media. New York: Columbia University Press.

Enllaços

  • Blog para la presentación de recursos: aquí.
  • Blog para los comentarios de los recursos: aquí.
  • Blog para compartir el paisaje sonoro: aquí.